Foto: ©ESMO
El Congrés de la Societat Europea d’Oncologia Mèdica (ESMO 2026), celebrat a Madrid del 23 al 27 d’octubre, ha comptat amb una destacada participació dels centres de recerca i hospitals oncològics de Catalunya.
Les aportacions han inclòs nous resultats sobre tractaments contra diferents tipus de càncer, eines de medicina personalitzada i iniciatives per millorar el benestar emocional i la qualitat de vida de les persones amb càncer.
El Vall d’Hebron presenta noves estratègies terapèutiques i de prevenció personalitzada
El Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) ha presentat nou comunicacions orals i 27 pòsters científics. Els treballs han abordat el càncer de mama, tiroide, ovari, glioblastoma i tumors neuroendocrins, així com noves aproximacions d’immunoteràpia per a tumors sòlids resistents als tractaments convencionals.
Entre les aportacions destacades hi ha els resultats de l’assaig de fase II START-001, sobre un fàrmac en tumors sòlids amb una elevada càrrega mutacional i resistents als inhibidors dels punts de control immunitari. També s’han presentat estudis sobre tractaments dirigits en càncer de tiroide i estratègies de prevenció personalitzada del càncer de mama mitjançant l’avaluació del risc genètic. A més, Pablo Cresta, investigador del VHIO, ha rebut el premi al millor pòster del congrés pel seu treball sobre el càncer de pròstata metastàtic.
El Clínic destaca el paper de l’atenció psicosocial i integrada
El Clínic Barcelona Comprehensive Cancer Centre (4CB), que integra l’activitat de l’Hospital Clínic i l’IDIBAPS, ha presentat més de 30 contribucions científiques en diferents àmbits de l’oncologia, com el càncer de mama, el melanoma, els tumors neuroendocrins, els gliomes i els càncers hepàtic i pancreàtic.
Una de les aportacions més rellevants ha estat un estudi multicèntric sobre un programa d’entrenament en compassió per millorar el benestar emocional de les persones amb càncer i les seves famílies. Hi han participat 503 pacients, familiars i cuidadors. Després de vuit setmanes d’intervenció, s’han observat millores en l’ansietat, la depressió, el malestar emocional i la qualitat de vida, inclosos símptomes com la fatiga, el dolor i l’insomni.
L’estudi, liderat pel programa ONCOR del Clínic, apunta al potencial d’aquest tipus d’intervencions per complementar l’atenció oncològica habitual.
El centre també ha rebut l’acreditació internacional ESMO Designated Centre of Integrated Oncology and Palliative Care per al període 2027-2029, que reconeix la integració de l’atenció oncològica i les cures pal·liatives.
L’ICO participa en un assaig internacional que obre noves perspectives en càncer d’endometri
L’Institut Català d’Oncologia (ICO), amb la participació dels centres de Girona i L’Hospitalet, ha contribuït a l’assaig internacional de fase III TroFuse-005, centrat en pacients amb càncer d’endometri avançat o recurrent que ha progressat després de la quimioteràpia i la immunoteràpia.
Els resultats, presentats en una sessió plenària de l’ESMO i publicats simultàniament a la revista científica The Lancet, indiquen que el sacituzumab tirumotecan va millorar la supervivència lliure de progressió, que va passar de 3,9 a 7,2 mesos, i la supervivència global mediana, de 12,1 a 19 mesos, en comparació amb els tractaments estàndard utilitzats en l’estudi.
Pilar Barretina, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO Girona, ha coordinat la participació espanyola en l’assaig. Els resultats apunten a una possible nova alternativa terapèutica per a pacients que disposen de poques opcions després de la progressió de la malaltia.
Recerca oncològica per avançar cap a una atenció més personalitzada
Les aportacions presentades a l’ESMO 2026 reflecteixen la diversitat de la recerca oncològica desenvolupada a Catalunya: des de l’avaluació de nous fàrmacs i combinacions terapèutiques fins a la identificació de biomarcadors, la prevenció personalitzada i l’atenció integral a les persones amb càncer.
Aquests avenços també posen de manifest la importància d’incorporar el benestar emocional, les necessitats de les famílies i la qualitat de vida en l’abordatge del càncer, juntament amb la investigació i els tractaments mèdics.

