“Per abordar amb èxit l’era digital”, les ONG han de “assumir una estratègia única i troncal que involucri a tota l’organització en aquesta transformació”, segons s’afirma a l’estudi elaborat per l’Institut d’Innovació Social d’ESADE en col·laboració amb la Fundació PwC.
En un entorn cada vegada més exigent, les entitats del Tercer Sector han d’adaptar i evolucionar ràpidament per poder desenvolupar la seva tasca amb un major impacte i fer front als importants reptes d’una època en què la transformació digital actua com a catalitzadora de grans canvis socials.
No obstant això, a dia d’avui la majoria d’ONG encara estan iniciant-se en aquest procés i “només el 8% de les ONG té una estratègia per a la transformació digital definida com a tal”, segons es desprèn a l’informe: “La transformació digital de les ONG. Conceptes, solucions i casos pràctics “, elaborat per l’Institut d’Innovació Social d’ESADE en col·laboració amb la Fundació PwC.
El document, que s’ha presentat a Madrid, en el marc del desè aniversari del Programa ESADE-PwC de Lideratge Social, pretén servir “com a punt de partida per explorar el repte de la transformació digital a les entitats socials i el seu impacte en totes les fases de la seva activitat “.
Estratègia i lideratge del canvi
Per sobreviure com a organització serà necessari que les organitzacions del Tercer Sector es plantegin un canvi profund que transformi les seves operacions i que faci replantejar la seva estratègia. Definir com ha de desenvolupar-se en el futur l’entitat en una societat digital és important perquè no es tracta d’articular una estratègia digital específica, sinó d’assumir una estratègia única i troncal que involucri a tota l’organització per abordar amb èxit l’era digital.
Així mateix, alguns dels principals reptes per elaborar una estratègia de transformació digital amb èxit que identifica l’informe són: “comptar amb el talent i oferir la formació adequades (el 57% de les ONG afirma tenir limitacions de personal i el 55% destaca la necessitat de formar i capacitar als seus empleats), superar la restricció pressupostària, la complexitat i la sobreoferta de noves tecnologies i l’impacte a llarg termini “.
D’altra banda, la transformació digital mai serà reeixida ni s’integrarà en l’entitat si no s’adapta també la cultural organitzativa”. Això requereix d’un lideratge capaç de superar les resistències. En aquest sentit, l’informe sosté que hi ha tres limitants principals: “l’aversió al risc, l’escassetat de treball transversal efectiu i la insuficient orientació al” client “(usuaris i / o socis)”.
D’acord amb el document, és recomanable crear un equip específic per a l’arrencada de l’àmbit digital (com fan el 47% de les ONG), tot i que a mig llarg termini ha de buscar-se la integració de forma transversal en l’organització. El model híbrid d’estructura organitzativa permet una major integració de forma transversal en l’organització, encara que de vegades el procés s’agilitza en la seva arrencada creant un equip digital específic.