L’aspartam, ‘possiblement cancerigen’, segons l’OMS

L’aspartam, un dels edulcorants més utilitzats per la indústria alimentària, és probablement cancerigen en altes quantitats, segons un estudi de l’OMS. Tot i això, ha donat suport al límit d’ingesta diària acceptable per a humans que estava fixat fins ara, que és de 40 mil·ligrams per quilogram de pes corporal.

Experts de l’Agència Internacional de Recerca del Càncer (IARC) de l’OMS van avaluar per primera vegada el nivell de perill de l’aspartam i van concloure que l’edulcorant “era possiblement cancerigen per als humans“, Ara, un estudi del Centre Internacional d’Investigacions sobre el Càncer (CIIC) i el Comitè Mixt FAO/OMS d’Experts en Additius Alimentaris publicat a la revista The Lancet Oncology ho concolu així.

En concret, s’ha detectat una associació entre el consum de begudes amb endolcidors artificials i un tipus de càncer de fetge.

En aquest informe, publicat aquest divendres, s’ha avaluat el possible dany per a la salut en multitud d’ocasions, però fins ara no s’havia establert que estigués connectat amb el càncer. Després d’analitzar una vegada més tota l’evidència científica disponible, que consideren no obstant “limitada”, l’OMS ha reafirmat que l’aspartam és segur per a la salut d’una persona que consumeixi aquest edulcorant de manera diària, sempre que estigui dins del límit.

Només hi ha risc si es prenen unes 10 llaunes de begudes ensucrades al dia. Per posar un exemple, un adult d’uns 70 kg de pes necessitaria consumir entre 9 i 14 llaunes de refresc, que contenen uns 200 o 300 mg d’aspartam, tot això suposant que no es produeixi cap ingesta procedent d’altres fonts alimentàries.

En aquesta línia, les empreses de begudes i edulcorants consideren el posicionament de l’OMS positiu per als seus interessos, però des de l’organisme internacional fan aquesta recomanació.

Consideren que l’edulcorant “és segur” i que les conclusions de l’estudi es basen en el “pes aclaparador de l’evidència científica de més de quatre dècades, així com en les determinacions positives de les autoritats de seguretat alimentària a més de 90 països”.

El director del Departament de Nutrició i Innocuïtat dels Aliments de l’OMS, Francesco Branca, ha puntualitzat que s’ha de “moderar el consum de sucres com els edulcorants”, i ha emfatitzat la importància de controlar-ne el consum en els infants.

“Posem l’exemple d’un nen que pesa 20 quilos. Això significa que el límit diari són 800 mil·ligrams, és a dir, 2 o 3 llaunes al dia de refresc. Així que hi pot haver nens amb un alt consum de refrescos ensucrats, i això no és una bona pràctica. Potser hi ha famílies que en lloc de tenir aigua a taula hi tenen una llauna gran de begudes amb gas i edulcorants, i això suposa un risc elevat”

Tot i això, el dirigent de l’OMS ha insistit que la recomanació no és que els productors o les autoritats “retirin els productes del mercat” que continguin aspartam, “ni els consumidors que deixin de consumir-los”.

Font: CCMA