Tres mesos després que s’implementés l’ingrés mínim vital, la Taula del Tercer Sector considera que la gestió que està fent el govern espanyol és “decebedora i caòtica”, cosa que perjudica enormement a les persones que estan en una situació de màxima vulnerabilitat i que necessiten tenir accés a la prestació de manera immediata. Per això, ha reclamat que l’Executiu apliqui amb urgència els canvis pertinents per garantir aquest dret.
Actualment, ha denunciat la Taula, la Seguretat Social no disposa de la capacitat suficient per fer front a l’enorme volum de sol·licituds presentades en un moment de màxima complexitat social marcat per la crisi econòmica desfermada per la pandèmia de la Covid-19.
De les més de 900.000 sol·licituds rebudes se n’han tramitat un terç, unes 330.000, i només unes 85.000 famílies han rebut l’ajut, de les quals 6.000 han anat a parar en llars catalanes, segons dades fins al mes de juliol del ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions facilitades per La Taula.
Per l’entitat, la posada en marxa d’aquesta prestació ha posat de manifest les traves burocràtiques que han de patir les persones per la complexitat del procés administratiu dissenyat, que afecta en tots els tràmits del procediment: des de la sol·licitud telemàtica, la documentació requerida, la supervisió i el control per part de l’Administració fins al mateix contingut que verifica que la persona està en situació de pobresa, la “prova de pobresa” (ingressos de la unitat familiar i patrimoni familiar). És per això que la Taula del Tercer Sector demana que aquests tràmits, incloent la “prova de pobresa”, siguin simplificats.
Un altre dels problemes és que la Seguretat Social està rebent un alta demanda de sol·licituds, però aquesta ajuda és només per a persones que tenen una pobresa severa, per la qual cosa molts dels demandants no compleixen els requisits. Tot plegat comporta una gran pèrdua de temps pels gestors d’aquesta subvenció.
Una proposta de La Taula és ampliar l’accés a persones que superen el llindar de pobresa severa, però que també es troben en una situació d’emergència social i, a més, que l’ajut arribi a col·lectius que, actualment, en queden fora, com persones sense llar; joves d’entre 18 i 23 anys i persones en situació administrativa irregular que no compleixen alguns dels requisits perquè el col·lapse d’alguns serveis públics fa que es trigui excessivament a expedir els certificats de residència o treball. Aquest increment podria ser gestionat per les comunitats amb més recursos als serveis socials per revisar, controlar i aprovar les sol·licituds de cada territori.
La Taula també recorda que el govern espanyol continua sense tancar amb l’Executiu català els acords, els convenis i els protocols de coordinació que són necessaris entre les dues administracions per aconseguir un bon encaix entre l’ingrés mínim vital i la renda garantida de ciutadania. Alerta que això té un impacte directe en les persones que han de passar per tràmits excessius o innecessaris o reclamacions de cobraments indeguts. Per això, demana que, urgentment, es concreti aquesta coordinació per avançar cap a una finestreta única.