La Fundació Villavecchia organitza la primera Jornada d’Infància, malaltia i mort en l’àmbit educatiu

Jornades Enriqueta Villavecchia sobre infància, malaltia i mort

No tots els nens i nenes han pogut tornar a l’escola enguany. N’hi ha alguns que han estat diagnosticats d’un càncer infantil o que pateixen altres malalties que limiten la seva vida. D’altres seran diagnosticats al llarg del curs vinent. És una realitat que els professionals de la Fundació d’Oncologia Infantil Enriqueta Villavecchia coneixen bé i que es vol fer arribar a tothom amb la primera Jornada d’Infància, malaltia i mort en l’àmbit educatiu.

La jornada vol donar eines -especialment als professionals de l’ensenyament, als estudiants de magisteri i al personal dels centres educatius- per explorar i facilitar l’acompanyament emocional a l’alumnat amb malalties greus i donar una resposta adequada en casos com, per exemple, la defunció d’un menor. També es treballarà la sensibilització i normalització de la mort en l’àmbit educatiu.


La jornada tindrà lloc el 7 d’octubre al Hub Social Barcelona (carrer Girona, 34), de 9 a 14 h, amb la participació d’experts com Agustín de la Herrán (professor del Departament de Pedagogia de la UAM), Mar Cortina (psicopedagoga experta en didàctica de la mort i dol infantil, presidenta de l’associació Vida, Amor y Muerte), Àlex Prats (president de l’associació Pobles que cuiden) i Glòria Iniesta (mestra de primària i membre de l’associació APSAS).


Els objectius de la jornada són, entre d’altres, contribuir a la formació de professionals de l’entorn educatiu per donar resposta a les necessitats de l’alumnat greument malalt i de les seves famílies, afavorir la inclusió educativa dels nens i nenes amb malalties greus, sensibilitzar sobre les malalties infantils greus i les seves implicacions, introduir la consciència de mortalitat en el procés formatiu de la infància, i fomentar valors de convivència, respecte, empatia i solidaritat entre l’alumnat.

Per què són necessàries unes jornades com aquestes?
La malaltia i la mort són una realitat a la qual tots els nens i nenes es veuran exposats en algun moment. Per això, incloure-la en el procés formatiu de la infància representa atorgar-li l’espai natural que té en les nostres vides.


Segons Àlex Prats, ponent de la jornada, “tot el que té a veure amb la malaltia, l’envelliment, la mort i el dol és tabú a la nostra societat, i ens costa parlar-ne. Els docents i el personal que treballa als centres educatius formen part d’aquesta societat, i la malaltia i la mort són tabús que també es fan palesos a les escoles. […] És a causa d’aquests tabús que al professorat, moltes vegades, li costa saber com actuar quan hi ha un nen que té una malaltia oncològica, quan hi ha un suïcidi a l’escola, quan hi ha un pare o una mare que moren… Llavors es tendeix a evitar-ho, a fer veure que no passa res, perquè sovint no se sap com afrontar-ho.”


Des de la Fundació Villavecchia aposten per dotar les escoles dels recursos necessaris per donar una resposta adequada en totes les fases de la malaltia d’un infant, incloent-hi el final de vida i l’acompanyament al dol.


Entre les malalties que amenacen o limiten la vida dels nens i nenes podem destacar el càncer infantil, malalties degeneratives, malformacions congènites o paràlisi cerebral, entre d’altres. Són malalties molt diverses i cadascuna presentarà unes necessitats d’atenció diferent. La inclusió d’aquests alumnes en els centres educatius requereix una atenció interdisciplinària, ben estructurada i coordinada, per prevenir l’aïllament al qual tendeixen els nens i nenes amb una hospitalització prolongada, continua o intermitent.
Una intervenció de sensibilització dirigida a tots els centres educatius (encara que no hi hagi un nen amb necessitats d’atenció pal·liativa) i a la societat en general, pot contribuir a generar major consciència sobre les malalties greus infantils i oferir un entorn adequat per acollir i acompanyar els pacients i afavorir l’acceptació i cura de l’altre, el respecte i la solidaritat.


El correcte acompanyament de l’infant amb una malaltia greu exigeix la participació i col·laboració de totes les persones que, des dels diversos àmbits en els que es desenvolupa la vida del nen, es relacionen amb ell. Amb aquesta Jornada es vol donar un pas més, proposant no només l’atenció de l’infant malalt sinó una intervenció global i integradora en l’entorn educatiu de l’infant o adolescent.

Inscriu-te a la Jornada

Font: F. Enriqueta Villavecchia