La falta de vitamina D per la dieta o el poc sol augmenta el risc de càncer colorectal

Un estudi liderat per la Universitat Rovira i Virgili estableix la relació en persones de 50 a 80 anys, i un estudi fet als Estats Units mostra que la falta de radiació s’associa al risc de tenir aquest càncer.

sardines-1468422_1920

Un estudi liderat per investigadores de la Universitat Rovira i Virgili (URV) ha permès demostrar, per primer cop, la relació entre la menor presència de vitamina D a la dieta i el càncer colorectal, sobretot en persones grans. Concretament, l’estudi assenyala que la menor presència de vitamina D augmenta aquest risc en persones grans que viuen a l’àrea del Mediterrani i que tenen també risc elevat de malaltia cardiovascular.

L’estudi l’ha liderat Jordi Salas-Salvadó, cap de la Unitat de Nutrició Humana de la URV i membre de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili, i s’ha fet en col·laboració amb investigadors de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Màlaga (IBIMA). S’ha publicat a la revista European Journal of Nutrition.

La recerca s’emmarca en l’estudi Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterrània), un assaig clínic multicèntric -hi participen diversos hospitals- i de llarga durada que té com a objectiu la prevenció de malalties cardiovasculars amb la dieta mediterrània.

Els autors van avaluar 7.216 participants a Predimed. Eren homes i dones d’entre 50 i 80 anyssense càncer colorectal a l’inici d’aquest estudi. Se’ls va fer un seguiment mitjà de sis anys, durant els quals es va avaluar la relació entre el consum de vitamina D i el risc de tenir càncer.

Els resultats indiquen que una major ingesta d’aquesta vitamina estava associada amb un risc menor de càncer entre els que tenien probabilitat elevada de desenvolupar alguna malaltia cardiovascular.

Segons el doctor Salas-Salvadó, que també és catedràtic de la URV, aquest estudi marca “un abans i un després en aquest camp”: “Cada vegada tenim més evidències que el consum de vitamina D en quantitats adequades, a través de diferents mecanismes, podria prevenir el càncer colorectal, tant en persones sanes com en persones d’alt risc cardiovascular.”
Cautela amb els suplements

El de còlon i recte és el tercer càncer més comú al món, amb més de quatre milions de casos. També és la segona causa de mort per càncer al món. Es calcula que el 2030 el hi haurà 2,2 milions de nous casos i 1,1 milions de morts anuals. Entre els factors que l’afavoreixen són ben coneguts l’obesitat, el sedentarisme, el consum elevat de greixos, carn vermella i calories i la falta de fibra a la dieta.

Però diversos estudis també han relacionat aquest càncer amb la menor ingesta de vitamina D. Una metaanàlisi publicada el 2015 al Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology per investigadors de la Universitat de Califòrnia a San Diego concloïa que la mortalitat dels malalts de càncer colorectal era menor entre els que tenien a la sang nivells més elevats de vitamina D.

Tot i això, els autors de l’estudi publicat ara demanen cautela, com explica un dels autors, Manuel Macías-Gonzalez, responsable del grup d’Endocrinologia cel·lular i molecular de l’IBIMA: “Malgrat els avantatges de la vitamina D, s’ha d’establir un control exhaustiu, perquè un excés en forma de suplements també pot comportar efectes negatius sobre l’organisme“.

Els investigadors principals de l’estudi Predimed també alerten que s’ha d’analitzar més quins són els nivells òptims d’aquesta vitamina: “El consum de la vitamina D s’ha de considerar amb precaució, perquè es necessiten més estudis per avaluar la ingesta òptima per prevenir el càncer colorectal, tot i que això suposa una fita important per poder continuar aprofundint en els beneficis que pugui aportar en la prevenció d’aquest tipus de càncer.”

De fet, de vitamina D només se n’han de prendre suplements si es diagnostica que en faltacom explicava fa poc més d’un any al portal 324.cat la doctora M. Carmen Vidal, catedràtica del Departament de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de Nutrició de la Universitat de Barcelona.

Segons la doctora Vidal, a mesura que es va veure que la vitamina D no està relacionada només amb la salut òssia, “es van augmentar els nivells plasmàtics de referència per considerar que es cobrien les necessitats d’aquesta vitamina”. Per això persones que fins aleshores tenien nivells adequats de vitamina D ara queden per sota.
Menys radiació solar, més risc de càncer colorectal

Menjar peix blau i prendre el sol són dues de les coses que permeten augmentar els nivells de vitamina D a l’organisme. I un altre estudi que s’acaba de publicar mostra, precisament, que la falta d’exposició a la radiació ultraviolada del sol –concretament, als raigs UVB- pot estar associada a un risc més elevat de càncer colorectal, sobretot en gent gran.

L’estudi l’han fet investigadors de la Universitat de Califòrnia a San Diego i s’ha publicat a BMC Public Health. Es basa en dades de 186 països i de diferents grups d’edat. La intensitat dels rajos UVB es basava en les mesures fetes per la nau espacial EOS Aura de la NASA l’abril del 2017. I les de càncer colorectal eren del 2018 i provenien de la base de dades Global Cancer (Globocan) de l’Observatori Mundial del Càncer.

Els resultats indiquen que la baixa exposició als rajos UVB estava correlacionada de forma significativa amb percentatges més alts de càncer colorectal a tots els grups d’edat, dels 0 als 75 anys i a tots els països. Si es consideraven altres factors, com pigmentació de la pell, esperança de vida i tabaquisme, que només eren accessibles per a 148 països, la relació entre UVB i càncer es mantenia significativa per damunt dels 45 anys.