m4Social, el projecte d’innovació digital en l’àmbit social de la Taula del Tercer Sector, ha presentat l’estudi ‘La bretxa digital en les persones ateses per les entitats socials’.
![bretxa_0](https://juntscontraelcancer.cat/wp-content/uploads/2023/04/bretxa_0.jpg)
El document mostra com la bretxa digital és una expressió de les desigualtats socials existents i com la revolució digital està generant desigualtats i exclusió social entre les persones que reben serveis i suports a través de les entitats del tercer sector. Per això, m4Social defensa que l’accés a internet és també un dret fonamental i reclama crear un bo digital, com els bons socials tèrmics i elèctrics, amb rebaixes en les factures d’internet per a persones vulnerables per garantir el compliment d’aquest dret.
L’estudi, elaborat per la Fundació Ferrer Guàrdia, se centra en 3 aspectes concrets de la bretxa digital (l’accés, l’ús i la qualitat d’aquest ús) i compta amb una anàlisi qualitativa, a partir de grups de discussió amb persones ateses i professionals del sector, i una de quantitativa a través de 3 enquestes, amb una mostra total de 366 persones. L’objectiu és tenir una visió general del fenomen de la bretxa digital entre les persones ateses i, a la vegada, focalitzar-la en uns col·lectius específics: persones amb discapacitat física; infància, adolescència i joves; persones en situació de pobresa i persones amb problemes de salut mental i drogodependències.
Algunes conclusions de l’estudi:
– Gairebé un 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no pot accedir a Internet sempre que vol. Els costos de la connexió són una barrera clara (gairebé un 40%), però hi ha altres causes que dificulten l’accés com les competències i habilitats d’ús de les mateixes persones (prop d’un 20%) i l’haver de desplaçar-se fora de casa per poder accedir-hi (13%).
– El 20% de les persones adultes ateses per les entitats socials no disposa d’ordinador. En el context d’adults i joves, el 40% dels casos que no disposen d’ordinador correspon a les persones en situació de pobresa (ingressos mensuals nets de menys de 500 €). Entre les persones estrangeres es reprodueix el mateix, un 40%.
– Pel que fa a l’accés a un ordinador, només un 30% dels infants i adolescents ho fa des de casa. Altres espais són l’escola (20%), les entitats socials (20%) i els equipaments públics (16%), amb l’impacte que té en les tasques acadèmiques.
– Sobre l’ús, els canals de missatgeria instantània són majoritaris entre les persones enquestades perquè són més senzills i accessibles.
– Sobre la qualitat d’aquest ús, en l’aprofitament laboral un 55% de les persones enquestades no ha trobat feina per Internet i d’aquestes un 40% assegura que és per manca de coneixements o d’accés als recursos TIC. En l’aprofitament institucional, entre les persones que mai hi han accedit o han realitzat tràmits en seus electròniques, més del 50% afirmen no tenir prou coneixements, no estar-ne segurs o tenir problemes d’accés.
– Més del 70% dels professionals del sector social asseguren que la seva entitat ofereix dispositius amb accés a Internet, malgrat que les condicions d’aquests presenten, en la seva majoria, característiques poc adequades o no adaptades a les circumstàncies de les persones usuàries.
– Gairebé un 70% dels professionals és d’una entitat social que ofereix cursos. Les formacions més demandades són: alfabetització digital bàsica i introducció a les principals eines ofimàtiques i de navegació. Moltes tenen com a objectiu la recerca d’ocupació.